I grundlæggende user-experience-design gennemgik vi de processer, hvormed man kan få mere viden om brugerne af ens produkt, med det formål at designe en bedre brugeroplevelse. Processerne dækker over research, ideudvikling, løsning og at skabe prototyper og slutteligt test og fremlæggelse af produkt. Vi har gennemgået forskellige researchmetoder; desktop, survey, observation og interview, produktion af copy og microcopy samt fået indblik i designkonventionerne for UI. Jeg har skabt to prototyper (Kop shop og Vintagebutikker Online ) med udgangspunkt i research, problemstillinger informationsarkitektur og købsflow. Den ene af prototyperne blev designet som del af et designsprint. Prototyperne er slutteligt blevet testet med et five-act-interview og pitchet ved brug af NABC-modellen.
Vi har gennemgået forskellige researchmetoder; desktop, survey,
observation og interview. Jeg interviewede en person om deres hobby
eller interesse, og hvad det betød for dem. Jeg strukturerede
interviewet som et semi-struktureret interview, og gik ud fra en en
interviewguide, jeg havde lavet forinden. Jeg optog interviewet med
det formål sidenhen at transskribere dele af det. Transcribtionen gør
det lettere at få et overblik over resultaterne, og gør det lettere at
analysere sig frem til et resultat. Jeg valgte at benytte en software
til at hjælpe mig med transriptionen, således at jeg kunne sætte
lydhastigheden ned og lettere følge med. De erfaringer jeg gjorde mig
her, dannede grundlag for de efterfølgende interviews, jeg udførte på
de andre forløb.
I observation gik vi en gruppe ud, og observerede fremmede menneskers
adfærd på en station. Vi valgte en station frem for et stoppested, for
at gøre os selv så usynlige som muligt, på trods af at vi var fire
afsted. Vores tilstedeværelse vil dog under alle omstændigheder have
påvirket nogle af resultaterne, idet tidspunktet for observationen
ikke var i myldretiden. Der var derfor nogle gange så få mennesker på
stationen, at vi ikke kunne undgå at drage opmærksomhed. Jeg havde
fokus på at være så beskrivende som muligt - og for så vidt muligt
ikke indfluere mine observationer for meget med min egen holdning.
Derfor fokuserede jeg på adfærd og ansigtsudtryk. Sidenhen, med de
nogenlunde nøgterne observationer, var det muligt at drage sammenhænge
og sammenligne de forskellige personers adfærd og kropsholdninger.
Dette gav mindre biased konklusioner, end hvis jeg havde forsøgt at
drage sammenhænge i selve observations-situationen.
I survey besvarede alle elever et spørgeskema, der var udviklet af
lærerne. Der var adskillige læringer, jeg tog med mig. Jeg vil
beskrive to her. For det første viste det for mig, hvor væsentligt det
er, i alle former for research hvor man interagerer med en eller flere
personer, at udføre ordentligt brief. I klassen blev udfyldningen af
skemaet meget forhastet, og det viste sig i gennemgangen af svarene,
at optil flere personer ikke havde forstået pointen eller
formuleringen af flere af spørgsmålene.
Spørgeskemaet gjorde det også tydeligt, at man skal være meget
omhyggelig, med de formuleringer man bruger, og de svarmuligheder man
stiller tilrådighed. Det vil nemlig komme til at definere hvordan
respondenten går til spørgeskemaet.I skemaet var det eksempelvis
muligt, at vælge svar, der var - hvad jeg vil vurdere - mindre
seriøse. I analysen af resultaterne, vil jeg vurdere at det har
påvirket nogle af svarene, at formuleringen og mulighederne var
således. Disse læringer har jeg taget med mig videre, til de
efterfølgende surveys, jeg har udført på semestret.
I ux-forløbet har vi endvidere skabt to prototyper. Den første
designede vi med særligt fokus på at skabe et godt købs-flow. Jeg
valgte at designe en lille webshop med kopper af mærket "Effin Birds".
Kopperne skulle sælges til målgruppen bartendere. Jeg lod målgruppen
diktere det overordnede design - og endte med et rimelig mørkt design,
med et baggrundsbillede af en bar, der skulle få målgruppen til at
føle sig velkomne. Jeg valgte også mærket af kopper (der desuden er en
rigtig kunstner, fra hvem jeg har "lånt" kopperne) fordi jeg i min
forudgående research fandt, at de i deres sjofle jargong ville tiltale
målgruppen. Jeg designede layoutet og brugerrejsen ved først at skabe
et sitemap og en wireframe.
Et af hovedformålene med projektet var at blive bedre kendt med XD -
jeg brugte derfor meget tid på at lære at bruge ui-kits og
funktionerne at skabe components samt skriftstile og farver for hele
projektet. Jeg brugte desuden meget tid på at skabe det copy, som
skulle være på protoypen. Med udgangspunkt i de konventioner der er
for copy og microcopy fokuserede jeg på at skabe nogle gode fængende
overskrifter og CTA-knapper. Jeg valgte desuden nøje knap-ikoner og
placerde dem ud fra viden om ui-konventionerne og hvor brugerne ville
forvente at finde dem. Slutteligt gjorde jeg prototypen klikbar,
således at brugerrejsen igennem prototypen kom til sin ret.
** Prototyen og billeder heraf er ikke inkluderet, grundet manglende
ophavsrettigheder **
Dette projekt minder meget om processen ved den tidligere prototype.
Mange af de samme teorier gentages - herunder copy og microcopy,
ui-konventioner, undersøgelse og målretning mod en særlig gruppe samt
at øge færdigheder i XD.
Projektet adskiller sig dog ved en stor ændring - denne gang designede
vi en prototype med udgangspunkt i et designsprint. I en gruppe valgte
vi et mål - at skabe en mulighed for at små vintagebutikker uden
webshop let kunne oprette sig en, som løsning på de manglende kunder
under corona-isolation.
Vi fulgte dernæst sprintets
processkomposition, og dragede derved nytte af skfitevis individuelt
arbejde og arbejde i gruppen. Vi lavede individuelle ideer, vi dernæst
tog op til overvejelse i gruppen. Projektet blev lidt hindret af, at
skulle være online, og sprintet blev derfor ikke udført helt som det
er tænkt. Vores resulterende gruppearbejde var dog godt - og den
prototype jeg endte med kan ses herunder.
Jeg valgte at
fokusere på rejsen for de små butiker igennem vores site - fra første
møde, til at de har udfyldt en række oplysninger, der gør at
Vintagebutikker Online kan kontakte dem med et tilbud. Ved dette
projekt udnyttede jeg desuden muligheden til at teste endnu en
funktion i xd af - nemlig det, at oprette et styletile for projektet i
et dokument ved siden af. Denne metode gør det endnu lettere at
arbejde med programmets indbyggede funktioner - fx det, at skabe en
farveskala at arbejde ud fra, at have sine master-components samlet et
sted, hvor man kan arbejde på dem, samt at fjerne det meste af det,
der hører til processen i at udvælge elementer, i et seperat dokument.
Derved fylder det ikke i det endelige projekt. Slutteligt udførte jeg
et 5-act-interview, der er en brugercentreret interview metode, hvori
man får testet en prototype og får fundet nogle af de væsentligste
fejl eller udfordringer ved prototypen. Dette danner et bedre grundlag
for at skabe et godt endeligt produkt på baggrund af prototypen.
Slutteligt planlagde jeg en pitch af prototypen.
** Prototyen og billeder heraf er ikke inkluderet, grundet manglende
ophavsrettigheder **