I grundlæggende content-design har vi arbejdet med planlægning,
produktion og postproduktion af indhold til hjemmesider – dvs.
billeder og video.
Vi har gennemgået grundlæggende kamerateknikker, framing og
indstillinger samt videointerview.
Jeg har lavet et pilot-videoprojekt (”Et fugleperspektiv”), hvor jeg
har arbejdet med videointerview som metode, grundlæggende teknikker
indenfor videoproduktion - herunder opsætning og framing, optagelse
samt postproduktion af video og lyd.
Videointerviewet skulle
minde om videotrenden "1 minute wonder", og måtte derfor maks være 1
minut lang. Fokus for videoen skulle være en passion. Jeg interviewede
min far, der har en stor passion for at se på fugle på hobbyplan. Jeg
udformede min interviewguide med dette fokus - og tog udgangspunkt i
de erfaringer jeg fik i ux-forløbet. Jeg lod min interviewguide være
endnu mere en inspiration, og lod mig mere flyde af hvad min
interviewperson bød ind med.
Jeg fandt ud af, at der var
ihvertfald én stor forskel på det almindelige interview og et, der er
beregnet til videoproduktion - nemlig interviewerens plads i samtalen.
Jeg benytter mig naturligt af aktivlytning, og opfordrer derfor næsten
ubevidst den, jeg interviewer til at uddybe deres svar med et "mhm".
Men skal interviewet beregnes til en videoproduktion, skaber det en
stor udfordring sidenhen - hvis man skal til at klippe de lyde ud. Det
kan skabe udfordringer, iforhold til både redigering af lyd men også i
forhold til klipning.
Jeg løste dog dette problem, ved at dække
over mine klipninger med b-rolls. Jeg forsøgte at få et godt bredt
udvalg - både i forhold til framings men også i forhold til motiver.
Projektet gav mig grundlæggende færdigheder i videooptagelse,
redigering af lyd i Audition samt videoredigering i Premiere Pro.
Jeg har desuden i en gruppe med to andre udført et redesign af en
virksomheden Nintendopusherens hjemmeside. Vi har udført indledende
analyse og test (5-sek og BERT) af siden, opsat nogle redesign-mål
samt planlagt og produceret nyt indhold.
Vi har haft fokus på at skabe en bedre storytelling på siden (inkl
skabe en mere tydelig retrofornemmelse og vise mere af ejerens
personlighed og historie) og skabe et bedre overblik (med fokus på, at
siden i fremtiden skal være en webshop og kunderne derfor letttere
skal kunne finde de produkter de leder efter).
Vi har arbejdet ud fra SCRUM-metoden og udfyldt et burndown-chart.
Afslutningsvist har vi testet redesignet (ved 5sek-, BERT-, ekspert-
og lighthousetest) og pitchet vores løsning.
For hele processen har vi lavet et dokumentationssite, hvorpå foruden
ovenstående reflekterer over processen, viser styletile,
informationsarkitektur, test og analyse af resultater samt afsluttende
feedback.