Content

Beskrivelse og fokus

I grundlæggende content-design har vi arbejdet med planlægning, produktion og postproduktion af indhold til hjemmesider – dvs. billeder og video.
Vi har gennemgået grundlæggende kamerateknikker, framing og indstillinger samt videointerview.



Fokusemner i temaet

  • Grundlæggende videoproduktion inkl preproduktion, optagelse og postproduktion
  • Grundlæggende videointerview inkl synopsis og storyboard
  • Grundlæggende færdigheder i Premiere Pro inkl eksport og rendering
  • Grundlæggende billedproduktion inkl manuelle indstillinger og postproduktion
  • Redesign af virksomheds eksisterende hjemmeside ud fra analyse af eksisterende side, test-resultater og mål om ny indholdsproduktion
  • Indholdsproduktion til redesign – video, billeder og copy
  • 5-sekunderstest, BERT-test, eksperttest og lighthouse-test
  • SCRUM og burndownchart som processværktøjer
  • Dokumentation af redesignprocess – inkl inspiration, styletile, moodboard, layoutdiagram, wireframe og prototype, billedepostproduktion, tests og analyse af resultater, refleksion, feedback
  • Copyright og adgangskodebeskyttelse

Eksterne links

velkomstskærm til spil
Mosaik over billeder fra butikken. Billederne har i postproduktion fået et retro-look

Et Fugle­perspektiv

Jeg har lavet et pilot-videoprojekt (”Et fugleperspektiv”), hvor jeg har arbejdet med videointerview som metode, grundlæggende teknikker indenfor videoproduktion - herunder opsætning og framing, optagelse samt postproduktion af video og lyd.
Videointerviewet skulle minde om videotrenden "1 minute wonder", og måtte derfor maks være 1 minut lang. Fokus for videoen skulle være en passion. Jeg interviewede min far, der har en stor passion for at se på fugle på hobbyplan. Jeg udformede min interviewguide med dette fokus - og tog udgangspunkt i de erfaringer jeg fik i ux-forløbet. Jeg lod min interviewguide være endnu mere en inspiration, og lod mig mere flyde af hvad min interviewperson bød ind med.
Jeg fandt ud af, at der var ihvertfald én stor forskel på det almindelige interview og et, der er beregnet til videoproduktion - nemlig interviewerens plads i samtalen. Jeg benytter mig naturligt af aktivlytning, og opfordrer derfor næsten ubevidst den, jeg interviewer til at uddybe deres svar med et "mhm". Men skal interviewet beregnes til en videoproduktion, skaber det en stor udfordring sidenhen - hvis man skal til at klippe de lyde ud. Det kan skabe udfordringer, iforhold til både redigering af lyd men også i forhold til klipning.
Jeg løste dog dette problem, ved at dække over mine klipninger med b-rolls. Jeg forsøgte at få et godt bredt udvalg - både i forhold til framings men også i forhold til motiver. Projektet gav mig grundlæggende færdigheder i videooptagelse, redigering af lyd i Audition samt videoredigering i Premiere Pro.

Framingforsøg 1
Framingforsøg 1
Framingforsøg 2
Framingforsøg 2
Framingforsøg 3
Framingforsøg 3
Framingforsøg 4
Framingforsøg 4
Interviewguide
Interviewguide
Brainstorm over interviewets retning i forhold til nyhedskriterierne for interview
Brainstorm over interviewets retning i forhold til nyhedskriterierne for interview
Brainstorm over det rigtige navn til videoen
Brainstorm over det rigtige navn til videoen
Noget af det feedback jeg fik, da jeg viste videoen frem
Noget af det feedback jeg fik, da jeg viste videoen frem

Nintendo­pusheren

Jeg har desuden i en gruppe med to andre udført et redesign af en virksomheden Nintendopusherens hjemmeside. Vi har udført indledende analyse og test (5-sek og BERT) af siden, opsat nogle redesign-mål samt planlagt og produceret nyt indhold.
Vi har haft fokus på at skabe en bedre storytelling på siden (inkl skabe en mere tydelig retrofornemmelse og vise mere af ejerens personlighed og historie) og skabe et bedre overblik (med fokus på, at siden i fremtiden skal være en webshop og kunderne derfor letttere skal kunne finde de produkter de leder efter).
Vi har arbejdet ud fra SCRUM-metoden og udfyldt et burndown-chart. Afslutningsvist har vi testet redesignet (ved 5sek-, BERT-, ekspert- og lighthousetest) og pitchet vores løsning.

For hele processen har vi lavet et dokumentationssite, hvorpå foruden ovenstående reflekterer over processen, viser styletile, informationsarkitektur, test og analyse af resultater samt afsluttende feedback.

Hjemmesiden før og efter redesign

Nintendopusherens forside på hjemmesiden før og efter redesign
Nintendopusherens forside på hjemmesiden før og efter redesign

Styletile før og efter redesign

Styletile for hjemmesiden før redesign
Styletile for hjemmesiden før redesign
Styletile for hjemmesiden efter redesign
Styletile for hjemmesiden efter redesign

Sitemap før og efter redesign

Sitemap for hjemmesiden før redesign
Sitemap for hjemmesiden før redesign
Sitemap for hjemmesiden efter redesign
Sitemap for hjemmesiden efter redesign

SCRUM-board og Burndown-chart

Screenshot af vores SCRUM-board sidste dag i projektet
Screenshot af vores SCRUM-board sidste dag i projektet
Screenshot af vores burndown-chart sidste dag i projektet
Screenshot af vores burndown-chart sidste dag i projektet

Videoer produceret til hjemmesiden

Udvalgt BERT-test spørgsmål

Udvalgt BERT-skema spørgsmål
Udvalgt BERT-skema spørgsmål
Udvalgt BERT-skema svar før redesign
Udvalgt BERT-skema svar før redesign
Udvalgt BERT-skema svar efter redesign
Udvalgt BERT-skema svar efter redesign

Udvalgt Ekspert-test spørgsmål og vores respons

Udvalgt Ekspert-test respons og vores vurdering
Udvalgt Ekspert-test respons og vores vurdering