I grundlæggende animationsdesign har vi arbejdet med ideudvikling og design af spil. Jeg vil her beskrive min process med at skabe spillet "Red Hulemalerierne"
Jeg har fundet en stilinspiration og på den baggrund designet og
udviklet mine egne karakterer, baggrunde og ui-elementer til spillet.
Spillet har også fået designet lydeffekter. Jeg fik valgt en rimelig
kompliceret historie for spillet, hvilket gav mig en række
udfordringer - særligt i forhold til succesfuld storytelling.
Historien ligger dog til grund for designet på alle mine
skærme - fra velkomstskærmen, hvor hovedfigurens chef ses vred over at
nogen er brudt ind i grotten - til infoskærmen, hvor spillets regler
forklares og det beskrives hvordan man vinder - til level complete og
game overskærmen, hvor hovedpersonen enten er glad for at brugeren
vandt, eller ked af at de tabte. Endvidere er historien grundlaget for
designet af ui-elementer - chefens kaffe, der med tiden bliver
drukket, phd-papirerne, der tæller ned når man trykker på de forkerte
elementer, samt pointtælling hver gang man fjerner en stencil.
Jeg har benyttet min viden fra ux-forløbet til at skabe den copy og
microcopy der er på skærmene. Jeg har desuden brugt viden om
ui-konventioner til at placere elementerne. Endvidere har jeg arbejdet
med placering af andre spilelementer på skærmene ud fra teorien om
baggrundsdesign. Særligt min spilskærm har jeg opbygget på baggrund
af, at det, der får mest opmærksomhed og derved skaber det største
focal point, er der, hvor der er størt kontrast mellem lys og mørke
samt størt kontrast i kontur. Derfor har jeg skabt mørke
spilelementer, der løber over en forholdsvist lys baggrungd - lys,
taget i betragtning af, at spillet skal ligne at foregå inde i en
grotte.
Jeg har med udgangspunkt i game mechanics teori udviklet et
aktivitetsdiagram og dernæst et statemachinediagram, der begge lægger
en grund for programmeringen af spillet. Spillet er bygget op af HTML,
CSS og CSS keyframe animationer samt JavaScript.
Hele processen er blevet dokumenteret i en designdokumentation, en
assetliste og slutteligt er spillet blevet peer-review-testet vha
interview og survey.